BRUSSEL – Onze hoofdstad zal er op termijn behoorlijk anders uitzien. Met name de staat van de wegen en het reliëf van de stad zullen grondig aangepast worden om tegemoet te komen aan de eisen van het toenemend aantal bestuurders van een SUV.
“Het kon zo niet langer blijven duren”, rechtvaardigt schepen van mobiliteit Gwen Decoulas de op til zijnde infrastructuurplannen. “Er zijn steeds meer mensen die in de centra van onze steden rondrijden met een voertuig dat dient om nauwelijks toegankelijke en onverharde wegen te bedwingen. In plaats van die mensen te verbannen naar het platteland, willen wij het platteland naar Brussel brengen. Onze technische diensten zullen modderpoelen, zandpartijen, grindheuvels en dies meer aanleggen om het de hedendaagse chauffeur naar de zin te maken.”
Naast die pro-actieve aanpak waarbij het stadsbestuur zo veel, groot en duur mogelijke 4×4’s naar Brussel wil lokken, zal er ook een passieve laissez-faire politiek gehanteerd worden inzake wegwerkzaamheden. Door structureel geen openbare werken meer uit te voeren weg, hoopt men dat de kwaliteit van de wegen heel snel belabberd zal worden in gans Brussel. Als alles naar plan verloopt, zou de Wetstraat vanaf midden september enkel nog middels vierwielaandrijving met tractiecontrole berijdbaar zijn.
Biodiversiteit
De reden voor de ingrijpende mobiliteitsplannen zijn zowel economisch als ecologisch. “Hoe meer groen in de stad hoe beter”, legt Groen-lid Reinhilde Vanbolderkarre uit. “Meer onverharde wegen, met hier en daar wat waterpoeltjes kan de biodiversiteit in de stad alleen maar verhogen.” “En hoe meer welgestelde eigenaars van indrukwekkende terreinwagens, hoe beter”, gaat Ludovic Achterpoorteren (Open VLD) verder. “Als we met Brussel politiek en economisch vooraan in het peloton willen blijven, moeten we onze goeie en belangrijke mensen soigneren. En belangrijke mensen rijden nu eenmaal vaker met gargantuesk grote SUV’s.” Ook SP.A-lid Martje Uytenkeering ziet heil in de nieuwe wegen voor Brussel: “Je hoeft tegenwoordig geen dure Range Rover of Audi Q7 meer te kopen om te kunnen genieten van een comfortabel en vierwielaangedreven tochtje door het centrum van een drukke stad. Dankzij de Dacia Duster en consoorten kunnen we voortaan iederéén een warm welkom bieden in onze geliefde stad.”
Het werd eens tijd dat Brussel het reeds jarenlange Vlaamse SUV beleid overneemt.
Nihil novum sub sole.
Daar ben ik al jaren mee bezig,
Zou madam Crevits zeggen….