Antwerpen – In het M HKA ontstond deze week beroering toen curator Hans Bellinckx aankondigde over een ‘nieuw en prachtig werk van Wim Delvoye’ te beschikken. Bij de persvoorstelling bleek het echter te gaan om een drol die de bekende kunstenaar zonder artistieke bedoelingen had achtergelaten in de bezoekerstoiletten.
Wat een hoogdag voor de hedendaagse kunst had moeten worden draaide uit op een blamage voor het M HKA. Het ‘nieuwe werk’ van Wim Delvoye dat werd voorgesteld bleek niets meer dan een ordinaire drol te zijn. ‘Een begrijpelijke vergissing’, vindt curator Hans Bellinckx zelf. ‘Deze drol past perfect in de rest van zijn oeuvre.’ Delvoye verwierf eerder bekendheid met zijn Cloaca. Dat het ‘meesterwerk’ werd ontdekt in de bezoekerstoiletten van het Antwerpse museum werd evenmin vreemd gevonden. ‘Wim is gewoon een erg onconventioneel kunstenaar’, verdedigde Alvin-Adalberto Leger, de intendant van het M HKA, zijn medewerker. ‘Zo heeft hij zijn vorige werk in onze ontvangsthal komen uitbraken. Dan is een vergissing natuurlijk snel gemaakt.’
De kunstenaar zelf liet ondertussen weten ‘uiterst beledigd’ te zijn door deze flater van het M HKA, en schortte voorlopig alle samenwerking op. ‘Dat is bijzonder pijnlijk. Deze drol moest het uithangbord van onze najaarstentoonstellingen worden. Er zijn al duizenden bezoekersgidsen gedrukt’, aldus een aangeslagen Bellinckx. Hij hoopt dat Delvoye alsnog terugkomt op zijn beslissing, en ‘zijn stront gewoon officieel erkent als kunst’. Kenners menen ondertussen dat de drol, gezien zijn ‘grote expressieve kracht’, daar zeker voor in aanmerking komt.
Afgelopen week ontstond ook al opschudding toen een performance van Jan Fabre verkeerdelijk werd aangezien voor kunst.