LEUVEN – Na het multimiljoenensucces in de digitale wereld probeert Facebook nu ook in de fysieke realiteit voet aan grond te krijgen met een revolutionair concept om sociale relaties en netwerken uit te bouwen. Om voldoende investeerders over de streep te trekken, zal Leuven de komende maanden het toneel zijn van een ambitieus proefproject. De eerste resultaten lijken alvast ontzettend veelbelovend.
– door Ludo van Speybraeckel –
Het prachtige pand in de Diestsestraat is volledig afgestemd op wat ze bij Facebook graag ‘sociale interactie’ noemen. De ruimte is immers bezaaid met tafels en stoelen waardoor potentiële bezoekers als het ware verplicht worden om elkaars nabijheid te verkennen en contact te leggen met elkaar. “Dat contact kan uiteraard verder gaan dan puur fysieke nabijheid”, legt een gedreven Mark Zuckerberg uit. “We vermoeden dat mensen binnen de kortste keren live en in full 3D met elkaar zullen beginnen chatten. Je kan er ook donder op zeggen dat het niet lang zal duren voor ze onderling spelletjes beginnen spelen en elkaars foto’s bekijken. Het is nog te vroeg om al te enthousiaste conclusies te trekken, maar het is niet denkbeeldig dat mensen elkaar als gevolg van die plotse wirwar van sociale interactie ook daadwerkelijk ‘leuk’ gaan beginnen vinden. Onze discreet maar vernuftig geplaatste alcoholdispensers zullen dat fenomeen van leuk-vinden verder moeten aanzwengelen.”
Achter dit eenvoudig ogend idee zit uiteraard een briljant businessmodel. “De hele zaak wordt gefinancierd door de muziekindustrie”, zegt een apetrotse uitbater Joske Vantoewipperen. “Artiesten van over heel de wereld kunnen hier reclame maken voor hun werk aangezien we non-stop muziek spelen in onze ontmoetingsruimte. Als we ons netwerk van offlinevestigingen verder kunnen uitbreiden, ontsluiten we een enorm potentieel publiek. Beeld je eens in wat platenmaatschappijen en muzikanten daar wel niet voor over zouden hebben!”
De socialenetwerkgigant zoekt wel nog naar de juiste terminologie om hun verfrissende idee te branden. Het Franse woord ‘café’ ligt in de Amerikaanse markt nogal moeilijk, maar lijkt voorlopig de enige kandidaat om het nieuwe geesteskind van Zuckerberg een geschikte naam te geven.
140 theekes
Een week na de eerste openingsavond is de stemming in het Facebook-kamp uitgelaten en hoopvol: niet minder dan 326 mensen hebben verzocht om elkanders vriend te worden; 3.652 bezoekers hebben hun gemoedstoestand aangepast tijdens hun verblijf in het ‘café’, en er is maar liefst 57.364 keer gereageerd op uitspraken door een andere, ook aanwezige bezoeker. “De trein is vertrokken”, zegt de 27-jarige whizzkid uit Californië. “Al blijft het uitkijken voor de concurrentie. Twitter heeft in een belendend pand een tearoom geopend. Voorlopig is de capaciteit daar beperkt tot 140 theekes, maar we houden ons hart vast wanneer ze erin slagen om die capaciteit op te drijven. De polyvalente ruimte die GooglePlus een beetje verderop heeft ingericht, zit gelukkig avond na avond leeg. Uit die hoek hoeven we dus niets te vrezen.”
Trendwatchers vermoeden dat het nu niet meer lang kan duren voor er in steden op alle continenten offlinevestigingen van Facebook zullen verschijnen. Op die manier zullen ze proberen de concurrentie te versmachten in de race naar marktleiderschap in dit baanbrekend nieuwe sociale concept.
Vind ik leuk.
Wie weet mag ik nu zelfs terug binnen in dat pand. De vorige uitbater heeft mij immers in het verleden verzocht zijn etablissement niet meer te betreden, nadat ik het interieur van zijn sanitaire voorzieningen een coating van mijn maaginhoud had gegeven.
Ik mis in het ‘café’ wel de irritante aanwezigheid van huismoeders die melige boodschappen delen over de schoonheid van het moederschap en weer andere huismoeders die de vorderingen in de ‘kuis’ en de ‘verbouwing’ beschrijven…
Bovendien kan ik daar anderen niet op spelfouten wijzen!! (maar dan weer wel op hun schabouwelijke dialecten en taalfouten!)