Het is gebeurd. België heeft eindelijk een eerste Oscarbeeldje beet. Afgelopen nacht vond in het prestigieuze Kodak Theatre in Los Angeles de uitreiking van de Academy Awards plaats. De editie van dit jaar werd in eigen land met meer dan de gebruikelijke belangstelling gevolgd door de hoge verwachtingen rond de nominatie van ‘Rundskop’. Regisseur Michaël Roskam en steracteur Matthias Schoenaerts hebben die verwachtingen helemaal waargemaakt en keren hysterisch van blijdschap naar België terug met het felbegeerde gouden beeldje op zak.
-door Ludo van Speybraeckel-
“Ik kon het niet geloven toen ze mijn naam afriepen”, glundert de kersverse Oscarwinnaar. “het is een scenario dat zich de afgelopen weken duizenden keren heeft afgespeeld in mijn hoofd, maar als het dan ook echt gebeurt, heb je geen idee hoe je moet reageren. Ik was helemaal buiten mezelf en heb dan maar inspiratieloos mijn entourage bedankt. En mijn ouders uiteraard, in het bijzonder mijn overleden vader.”
Schoenaerts kreeg de prijs in de categorie ‘beste mannelijke bijzettafel’. “Die prijs was voor hem heel speciaal”, vertelt een duidelijk geëmotioneerde Michaël Roskam. “Al van kinds af aan oefende Matthias samen met zijn vader (de legendarische Julien Schoenaerts, die in 2006 overleed, nvdr.) op verschillende types van bijzettafels. Toen Julien er nog was, bestond de categorie van ‘beste mannelijke bijzettafel’ jammer genoeg nog niet. Zonde. Want hij had hem zeker gewonnen. Hij was de echte meester van de bijzettafel. Sterker nog, hij wàs de bijzettafel. Het is ontroerend om te zien hoeveel van hem er in de tafel van Matthias zit.”
Limburgs
Maandenlange research, de fysieke voorbereiding om urenlang en dagen aan een stuk exact dezelfde bijzettafel uit te beelden en natuurlijk de psychologische druk door de constante vergelijking met zijn vader: “je moet het verdomme toch maar doen”, aldus acteur Jeroen Perceval die apetrots is op zijn collega. “Daarbij, dat was een Limburgse bijzettafel he! Ga daar als volbloed Antwerpenaar maar eens aan staan.”
Zowel pers als publiek waren unaniem: de authenticiteit waarmee Matthias zijn rol als bijzettafel heeft neergepoot was indrukwekkend. “Veel acteurs falen omdat ze de aandacht te sterk naar zich toetrekken”, legt filmcriticus Lander Witdouck uit. “Je moet geen bijzettafel willen spelen. Je moet er een zijn. Als kijkers je opmerken, heb je eigenlijk gefaald omdat je dan geen eer aandoet aan de elementaire functie van de bijzettafel. Het klinkt misschien wat gek maar net de bijkomstigheid is in deze metier de hoofdzaak. En een ijzersterke Schoenaerts heeft dat principe in ‘Rundskop’ helemaal onder de knie. Ik zie hem nog grootste dingen doen. Tot in de grootste kaskrakers van Hollywood toe. Waarom niet?”