De Vlaamse Vereniging voor Paragnosten (VVP) is niet te spreken over de aanzienlijke uitbreiding van het dienstenpakket dat door bpost wordt aangeboden. Sinds enkele weken bestelt het Belgische postbedrijf ook brieven aan overleden grootouders. Oneerlijke concurrentie van een overheidsbedrijf, vindt de VVP.
U heeft het reclamespotje vast ook gezien: de brave, kleine Lowie wil opa per brief op de hoogte stellen van de resultaten van zijn voetbalploegje. Probleem: opa is reeds overleden, en beschikt dus niet langer over een Aardse domicilie. Tot voor kort kon bpost zulke brieven nooit afleveren. Nu wel: met behulp van de nieuwste theologische snufjes kan het bedrijf persoonlijke en zakelijke correspondentie aan het hiernamaals bestellen.
“Als briefwisseling je core business is, moet je als modern, eenentwintigste-eeuws bedrijf durven innoveren,” legt bpost-CEO Johnny Thijs uit. “Door de felle opkomst van het Internet en e-mail komt het klassieke postverkeer steeds meer onder druk te staan. Mensen schrijven elkaar nauwelijks nog brieven. Daarom moesten wij op zoek gaan naar nieuwe markten, en ons product- en dienstengamma agressief uitbreiden. En de overleden grootouders vormen een gigantische doelgroep met een nauwelijks ontgonnen marktpotentieel. Dat potentieel willen we nu gaan aanboren.”
Collaboratieverleden
Voorlopig levert bpost enkel brieven aan de hemel. Als het van Thijs afhangt blijft het daar niet bij: “We beseffen heel goed dat niet alle overleden grootouders in de hemel woonachtig zijn. Zo hadden heel wat opa’s en oma’s bijvoorbeeld een collaboratieverleden of een buitenechtelijke relatie met andere opa’s en oma’s. Daarmee beland je natuurlijk rechtstreeks in de hel. Maar dat wil niet zeggen dat je plots geen recht meer hebt op post van je kleinkinderen.” De theologie staat momenteel nog niet helemaal op punt, maar volgens Thijs zal het niet lang meer duren of bpost kan ook aan de hel brieven leveren. “Nog maximaal een jaar en we zijn zover,” maakt de bpost-CEO zich sterk.
Niet iedereen is even enthousiast over deze innovaties bij de klassieke posterij. De Vlaamse Vereniging voor Paragnosten (VVP), die naast helderzienden, wichelaars en heksendokters ook heel wat spirituele mediums onder haar leden telt, heeft het over “achterbakse en oneerlijke concurrentie.” “Communicatie met Gene Zijde is tot nog toe altijd ons exclusieve beroepsdomein geweest,” klaagt Zhora di Marginiëtta, zelf spiritueel medium en woordvoerster van de VVP. “Onze leden zijn veelal kleine zelfstandigen, die onmogelijk kunnen concurreren met een groot bedrijf als bpost. Een groot deel van hun activiteit bestaat uit klantenwerving, maar zij beschikken niet over de middelen – laat staan de kennis – om een uitgebreide marketingcampagne als die van bpost op poten te zetten.”
Marktanalyse
Bovendien maakt de VVP een andere analyse van het marktpotentieel voor de transvitale correspondentie. “De markt is juist aan het krimpen,” beweert di Marginiëtta. “bpost heeft gelijk als ze zeggen dat er zeer veel overleden grootouders zijn, maar dat zijn de geadresseerden. De afzenders, dat zijn je klanten! En door de steeds toenemende scholingsgraad in ons land zijn er steeds minder mensen bereid om te betalen voor dit soort diensten. Daar komen ze bij bpost zelf nog wel achter.”
Bekijk hier het volledige bpost-reclamefilmpje:
Het is al kweenhiehoemoeilijk om te ‘bewijzen’ dat je je post niet hebt gekregen….hoe gaan ze dat in het boven/ondernatuurlijke doen ????
Is het al mogelijk om ook aangetekend schrijven of pakjes te laten bezorgen?