VILVOORDE – België bruist van audiovisuele creativiteit. De aanstormende gemeenteraadsverkiezingen zijn een katalysator voor al dat muzikaal geweld: er bestaat nauwelijks nog een stad of gemeente waar geen leuk filmpje opduikt, dat gemaakt is door een zotte bende zoetgevooisde politici in spe. Omdat de artiest-kandidaat-gemeenteraadsleden meestal graag geziene en populaire figuren zijn, is het niet te verwonderen dat hun muzikale exploten nu opduiken in de nationale hitparades. VTM sprong meteen op de kar en lanceert vanaf volgend weekend een nieuwe hitshow ’14/10-om-te-zien’.
“Met ons nieuw liedjesprogramma willen we zowel informeren als amuseren”, legt VTM-woordvoerder Aad Verteerens uit. “De thema’s zijn soms wel zwaar. Zo wordt er vaak over gladde kasseien, kapotte fietspaden of openingsuren van zwembaden gezongen. Maar de toon is altijd vrolijk en ludiek. Op een speelse manier brengen we zo de mensen de lokale politieke programma’s bij. Wie nog wil deelnemen aan het liedjesprogramma 14/10-om-te-zien moet wel snel zijn. De tijd is beperkt, maar als zelfs tophits als ‘Hoera voor Herent’, ‘Weg met de Semme zijn patattenveld’ of ‘Hulshout, motherfucker!’ in een paar uurtjes geschreven, opgenomen en gemonteerd zijn, moet dat voor iedereen lukken.”