PALO ALTO – De laatste jaren kwam Facebook al herhaaldelijk in het nieuws omdat het bedrijf het niet zo nauw neemt met de privacywetten. Nu de socialenetwerksite aan CEO Mark Zuckerberg het ‘jus primae noctis’ toekent voor alle gebruikers, regent het opnieuw klachten.
Het jus primae noctis, of het recht van de eerste nacht, is het Middeleeuwse recht van de landheer om de maagdelijkheid van zijn lijfeigenen te nemen aan de vooravond van hun huwelijk. Burgerrechtenverenigingen en gebruikers reageren geschokt, maar bij Facebook begrijpt men niet zo goed waar de hetze om draait.
‘Ten eerste getuigt de kritiek op deze bepaling van een erg op het rijke Westen gerichte cultuurvisie’, reageert Facebookwoordvoerder Dick Savage. ‘Facebook is een bedrijf dat globaal actief is, wij moeten ons dus rekenschap geven van de gebruiken van culturen over de hele wereld. In het voormalige Zaïre bijvoorbeeld gold het als een grote eer om ontmaagd te mogen worden door president Mobutu. Bovendien is Mark Zuckerberg een uitstekende minnaar. Het is een waar genot om van hem de diepste draai te mogen ondergaan’.
Bloempje plukken
‘De impact van deze bepaling valt overigens niet te vergelijken met het Middeleeuwse gebruik’, klinkt het verder. ‘Zelfs als Mark elke avond een andere maagd consumeert, en zo viriel is hij werkelijk niet, dan nog worden jaarlijks slechts 365 van de ongeveer 500 miljoen Facebookgebruikers bestegen. De kans dat Mark het zich verwaardigt uw bloempje te plukken is dus bijzonder gering.’
Voor de selectie van geschikte maagden maakt Facebook gebruik van de profielgegevens van haar gebruikers. Aan de hand van een ingewikkeld algoritme worden de profielfoto’s, maar ook de ‘gelikete’ muziek-, film-, literatuur- en kunstpagina’s in overweging genomen. ‘Gemeenschappelijke interesses kunnen onaangename stiltes na de daad voorkomen’, aldus Savage. ‘Mark wil zijn maagden een aangename totaalervaring bezorgen. Zo kunnen ze een waardige ambassadeur van het merk Facebook worden’.
Potige Pool
Een van de meest zichtbare veroordelingen van de nieuwe privacybepaling kwam van de Oekraïnse vrouwenrechtenorganisatie FEMA, die topless protesteerde tegen het verder objectiveren van de vrouw. Maar Savage pareert die kritiek: ‘Nergens staat dat het om vrouwelijke maagden moet gaan. Als Mark bijvoorbeeld zin heeft in een Thaise ladyboy of een potige Pool, is er niets dat hem tegenhoudt’.
Ondertussen blijven ook de Facebookgebruikers niet stil zitten. Kiano Schellekens (14) publiceerde de volgende tekst op zijn wall: “KOPIEER DIT OP UW WALL ALS GE BESCHERMT WIL WORDEN TEGEN DE PRIVACY VAN FACEBOOK. Al mijn profielgegevens, afbeeldingen, fotos, videos, activiteiten en het lichaam van mij en mijn vriendin zijn eigendom van MIJ en MIJ ALLEEN. Facebook heeft hier dus GEEN rechten op!”. Gevraagd of hij dit afdoende bescherming vindt tegen de geldende standaardbepalingen, antwoordt Kiano: ‘Ik ga ervan uit dat Facebook mijn profiel leest en dat ze wel rekening zullen houden met wat ik eis. Allé, ik bedoel, anders zijn ze daar echt wel niet goed bezig hé’.
De j bestaat niet in het Latijn. Het woord jus dus ook niet. Als je deze artikels een beetje echt wilt laten lijken, moet je ook met dergelijke regeltjes rekening houden.
Jongeman hierboven, stap 1: zoek eerst maar wat info op over post-klassiek Latijn ofte middeleeuws Latijn. Stap 2: schaam u over uw commentaar.
Verder goed gelachen. :)
Inderdaad Al,
Zelfs in het neoklassiek Grieks kent de term “jus” de betekenis van “recht”. Mij dunkt mag je het neoklassiek Grieks toch wel beschouwen als een goede tegenhanger in die tijd voor het post-klassiek Latijn. Je kan dus stellen dat een gemiddeld Romein geen probleem kende om zich uit te drukken tegen een gemiddeld Griek in die jaren waarin het neoklassiek Grieks en post-klassiek Latijn de voertaal waren. Toch alleszins niet wanneer zij een gesprek voerden over hun burgerrechten bijvoorbeeld.
Volgens mij heeft Roebie niet veel kaas gegeten van pre middeleeuws taalgebruik. Nooit kunnen doorstoten tot de tweede graad Latijnse misschien? Als u mij toelaat in hokjes te denken…