VATICAANSTAD/VILVOORDE – Binnenkort zal het conclaaf integraal te zien zijn op VTM, 2BE en het internet. Daartoe heeft de Vlaamse Media Maatschappij (VMMa) een gezamenlijk bod van Kerknet, Kerk en Leven en Radio Maria op de uitzendrechten overtroffen.
De VMMa legde naar verluidt tientallen euro’s op tafel en overtrof daarmee ruimschoots het gezamenlijke bod van enkele katholieke mediaspelers op de uitzendrechten voor het pauselijk conclaaf. De mediagroep maakt zich sterk dat ze het doen en laten van 116 bejaarde, celibataire mannen de klok rond interessant kan houden.
“Het conclaaf is het ultieme reality format”, aldus Erwin Deckers, directeur strategie bij de VMMa. “Ik bedoel: je sluit de kandidaten op in het prachtige decor van de Sixtijnse Kapel, tot ze een consensus hebben bereikt over wie de winnaar van de show moet worden. En die winnaar wordt de geestelijke, onfeilbare leider van om en bij de 1,1 miljard gelovigen. De inzet is dus bijzonder hoog. Als dat niet tot frictie binnen het deelnemersveld leidt, dan weet ik het ook niet meer. Precies voor die spanningen stemmen kijkers natuurlijk af op het programma.”
Dat publiek zal voornamelijk uit gelovigen bestaan, voorspelt Deckers, maar dat kadert allemaal in een ruimere strategie om de zondagavond terug te winnen van één. “Het prestigieuze zondagochtendslot is al jaren in handen van de concurrentie. De eucharistieviering vormt traditioneel een van de pijlers van de zondagprogrammatie van één. Gelovigen kijken naar de mis, blijven hangen bij De Zevende Dag, tegen dat het gebraadje met kroketjes klaar is kun je naar het nieuws kijken en vervolgens val je in slaap bij een natuurdocumentaire of een trage film uit de oude doos. En dan ben je vertrokken voor de rest van de dag natuurlijk. Door een weekoverzicht met de hoogtepunten van het conclaaf, becommentarieerd door Rik Torfs, tegenover de heilige mis te programmeren, kunnen we het gelovige deel van het publiek meteen bij het nekvel grijpen, uren voor we daar voor het eerst in slagen met Royalty.”
Trapliften
Christian Van Thillo, ceo van De Persgroep (die 50% van de VMMA-aandelen bezit) is alvast erg opgezet met de strategie. “Gelovige kijkers vormen een interessante doelgroep voor adverteerders, aangezien ze bijzonder makkelijk manipuleerbaar zijn. Als je hen kunt wijsmaken dat ze werkelijk het bloed en het lichaam van Christus aan het eten zijn telkens als ze een hostie in de mond steken, dan zeker dat je wasproduct witter dan de concurrentie wast.Bovendien bestaat die groep voornamelijk uit zestigplussers, waardoor we potentiële klanten echte targeted advertising kunnen aanbieden, zoals reclame voor trapliften of Corega-lijm voor je vals gebit.”
Het Conclaaf, elke zondag om 10.00 uur op VTM, dagelijks om 22.30 op 2BE en doorlopend via de webcam op www.vtm.be/conflaaf
Patat! Het marktaandeel van Vier en Woestijnvis krijgt alweer een knauw. Natuurlijk kijk ik ook! Veel interessanter dan de pseudo-intelligente kitch op Canvas… en Ben’s Blokken.
Leve de VTM!