LOVENJOEL – De polonaises die de inwoners van rustoord Vredige Dagen te Lovenjoel tijdens de zondagse namiddaganimatie dansen, waren in maart van dit jaar stipter dan de meeste treinen van de NMBS. Dan blijkt uit een betrouwbaarheidsstudie die onze redactie liet uitvoeren. De cijfers zijn opmerkelijk.
10,2 % van alle Belgische treinen reden in maart met een vertraging van 6 minuten of meer. Wanneer daarbij ook de vertraging ten gevolge van grote infrastructurele investeringswerken worden geteld, en men rekening houdt met het aantal reizigers, zodat een drukke trein zwaarder doorweegt dan een minder drukke, dan stijgt dat getal zelfs tot 17,4 %. In vergelijking daarmee doen de polonaises van rustoord Vredige Dagen het met een gemiddeld vertragingspercentage van 8,3 een stuk beter. Voor dat cijfer is geen rekening gehouden met de leeftijd van de deelnemers, het aantal changés en hoeveel kleinkinderen er die week op bezoek zijn geweest. Wanneer deze factoren wel in beschouwing worden genomen, geeft dat 9,6 %; een lichte stijging, maar nog steeds duidelijk beter dan de prestaties van de NMBS.
Verzekerde aansluitingen
Als we kijken naar het aantal verzekerde aansluitingen in de 10 grootste overstapstations van het land, dan doet de NMBS het met 89,7 % niet slecht en zelfs iets beter dan rustoord Vredige Dagen. Daar was kon slechts 87,3 % van de inwoners rekenen op een aansluiting met de eerstvolgende voorbijgaande polonaise. Die relatief slechte score is voornamelijk te wijten aan Jefke Rooyackers: het personeel maakt hem liever niet wakker uit zijn middagdutje, aangezien hij dan soms nogal kribbig reageert. Gelukkig zal deze situatie nog slechts enkele maanden aanslepen, zo verwacht men bij Vredige Dagen.
Brussel
Mobiliteitsdeskundige Hajo Bielsman legt de oorzaak van de ondermaatse prestaties van de NMBS bij enkele fundamenteel verkeerde beleidskeuzes die men bij de Belgische spoorwegen heeft gemaakt: “Men houdt vast aan een spoorwegennet dat te veel treinen door Brussel stuurt. Dat zorgt onvermijdelijk voor bottlenecks. Bij rustoord Vredige Dagen echter koos men terecht voor een gedecentraliseerde organisatie van de polonaise waarbij alle delen van de recreatiezaal gelijkmatig bediend worden: de zetels aan het venster, de tafels van de kleurenwiezers, de sanseveria’s en de doorgang naar de toiletten. Toegegeven, er moet relatief veel gechangeerd worden, maar het nettoresultaat zijn vlotte en vrolijke polonaises zonder veel hinderlijke vertragingen. Onze nationale spoorwegmaatschappij kan hier echt nog wel iets van leren.”
Bij de NMBS was niemand bereikbaar voor commentaar. (LM)
Ik heb horen zeggen dat ze in Vredige Dagen nu toch ook een paar stations gaan sluiten bij gebrek aan jonge snuiters.