MECHELEN – Ze hebben er lang op moeten wachten, maar binnenkort zullen alle reizigers van de NMBS gratis kunnen beschikken over een telegraaf. Met de installatie van het populaire communicatiemiddel wil NMBS tegemoetkomen aan de eisen van haar reizigers, die al jaren vragen om ook op de trein met de buitenwereld te kunnen communiceren. ‘Met deze stap willen we de NMBS vastberaden de 20ste eeuw binnenloodsen.’
Op vraag van haar reizigers onderzoekt de NMBS al lang de mogelijkheid van moderne massacommunicatiemiddelen op de trein. Na enkele mislukte experimenten met postduiven en pijlen-met-een-briefje-aan, werd dan toch geopteerd voor de installatie van een telegraaf op de trein. Tevens droomt spoorbaas Jo Cornu luidop over de toekomst. ‘Het moet bijvoorbeeld ook mogelijk zijn om postbussen te voorzien in alle stations’, vertelt de spoorbaas. ‘Zo zou een vrijwel onbeperkt aantal reizigers tegelijk kunnen communiceren via een wereldwijd net van posterijen. Voorwaarde is dan wel dat ze een postzegel kopen, maar ook die dienst kunnen we in de trein aanbieden’.
Voorlopig blijft de telegraaf beperkt tot 1 per wagon, maar de NMBS hoopt binnen de 5 jaar te kunnen uitbreiden naar 1 per coupé. Critici vrezen daardoor dat de telegraaf snel overbevraagd zal zijn op de trein, met frustratie van de reizigers tot gevolg. Cornu geeft toe dat het systeem nog niet perfect is. ‘Reizigers die willen telegraferen zullen inderdaad af en toe even moeten wachten op hun beurt. Maar dergelijke problemen van overbevraging zien we ook bij de Thalys. En toch wil ook daar niemand terug naar praten met andere reizigers op de trein’.
“Als we de reizigers vragen wat ze belangrijk vinden, dan komen twee verzuchtingen naar boven: ze willen een zitplaats en ze willen telegraaf,” zegt de topman Josephus Cornu. De telegraaf kan technisch verwezenlijkt worden, maar om in onze treinen nu banken te gaan schroeven zal er wel meer geklaagd moeten worden. “Als we alle grillen van de reiziger gaan inwilligen, dan vragen ze straks nog dat deuren en eventueel aanwezige ramen tijdens de rit gesloten blijven.” fulmineert Josephus “Waar gaan we dan naartoe ? Wie denken ze wel dat ze zijn ?”
Treinreizigers maken onmiddellijk enthousiast gebruik van de pas geïnstalleerde telegraaf! Nieuwe deuren worden geopend!
Op de lijn Dendermonde-Aalst zijn de werken al begonnen.
En wat als er wééral gestaakt wordt bij den IJzeren Weg, mijnheer Cornu ? Deze actie met de telegraaf is er gewoon om de treinreizigers te paaien. En is het toeval dat deze moderne brol gaat geleverd worden door een Oostends bedrijf waarin dhr JVDL bestuurder is. Nu gij.
Joseph? Cornu?? Hebben wij een probleem? En net nu dat de nieuwe treinstellen ontworpen zijn!?