Waarom de F-35 Joint Strike Fighter het geld waard is

De Belgische F-16’s raken stilaan verouderd. Defensie zou als vervanging graag veertig gevechtstoestellen van het type F-35 Joint Strike Fighter aankopen. Critici vinden dat toestel, dat zo’n 70 miljoen euro per stuk kost, voor een klein land als België te duur. Toch vinden experts die prijs niet overdreven. Hier zijn enkele redenen waarom de F-35 zijn prijs volgens kenners wel waard is.

De F-35 is zijn prijs meer dan waard. Foto: Wikipedia, public domain
De F-35 is zijn prijs meer dan waard. Foto: Wikipedia, public domain
  • De F-35 is het coolste gevechtsvliegtuig ooit.
  • Handgeschakeld voor sportiever vlieggedrag.
  • Het GAU-22/A-kannon kan vijanden van de Belgische staat zeer efficiënt aan flarden knallen.
  • Vliegt op diesel.  Dat is nog steeds goedkoper dan kerosine.
  • Ruitenwisser zorgt ervoor dat de F-35 ook kan vliegen bij lichte regen.
  • Kan ook met lasers uitgerust worden. Lasers, man!
  • GPS-navigatie met de stem van Pieter De Crem.
  • Dockingstation voor iPod.
  • Dankzij uiterst geavanceerde spraakherkenningstechnologie kan de F-35 ook bediend worden door West-Vlaamse piloten.
  • Verwarmde, lederen zetels voor patrouillevluchten boven Rusland en de Balkan.
  • Aluminium velgen.
  • Cruise control.
  • Cruise missile control.
  • Uitgebreid onderzoek heeft aangetoond dat de wijven F-35-piloten veel geiler vinden dan piloten van bijvoorbeeld de Eurofighter-Typhoon of de F/A-18F Super Hornet.
  • Als we hem deze maand kopen, krijgen we hem aan uitzonderlijke gevechtsvliegtuigensalonvoorwaarden.
  • Gratis pluchen dobbelstenen voor in de cockpit (zolang de voorraad strekt).

19 reacties op "Waarom de F-35 Joint Strike Fighter het geld waard is"

  1. nog enkele goedkope opties:
    – Vleugels in koetswerkkleur
    – Matjes met het F35 logo.
    – Bredere cockpit voor de iets zwaardere piloten.
    – Voorgeprogrammeerde automatische stuntpiloot. Het lijkt alsof de piloot het zélf doet.
    – Cockpitraam met afstandsbediening in de contactsleutel.
    – Dukes-Of-Hazard claxon.

    Beantwoorden.
  2. Joint Strike Fighter?
    Met zo’n naam kunnen ze alleen maar piloten recruteren die aan de wiet zitten. Dat is ook nodig want bij het schakelen van 3de naar 4de valt de Joint regelmatig uit en dan heb je een piloot nodig die rustig blijft … the answer, my friend, is blowin’ in the wind…

    Beantwoorden.
        1. Daar zit precies de economische compensatie van 3,7 miljard waarover Peeters het heeft: de Duracell-vestiging in Aarschot mag die batterijen leveren. Zij hebben overigens uitstekende referenties want ze leveren die pillen ook aan de konijnen.

          Beantwoorden.
  3. Keer e keer were!…spraakherkenning gebruikt bij serieuse vijandelijkheden….vliegt ook op automatische piloot naar de dichtsbijzijnde bakker…héel praktisch op zondagochtend…deze jet is werkelijk de beste keuze!!…

    Beantwoorden.

Laat een reactie achter