25 BV’s krijgen gratis exemplaar ‘Mein Kampf’

Deze week raakte bekend dat de MR de heruitgave van Mein Kampf wil verbieden. Een kaakslag voor uitgever Hermann Heichmann die vreest dat de negatieve publiciteit de verkoop in België kan doen kelderen. Om de return on investment te verzekeren, vroeg hij The Gift Suite, een organisatie die merken aan bekende gezichten koppelt, om een handje te helpen. 

De gratis Volkswagen komt met reclame voor 'Mein Kampf'.
De gratis Volkswagen komt met reclame voor ‘Mein Kampf’.

Vijfentwintig BV’s krijgen een wagen van de Duitse autobouwer Volkswagen waarop de cover van Mein Kampf en een beeltenis van de auteur, Adolf Hitler, afgebeeld staan. De gecontacteerde celebrities reageerden onmiddellijk enthousiast. “Door de brand awareness van het boek te koppelen aan de brand awareness van mijn persoon creëert de uitgever een uitzonderlijke win-winsituatie”, hijgt Frank Molnar.

Eline De Munck geeft toe dat ze eerst wat argwanend tegenover het aanbod stond, omdat ze niet graag leest. Uiteindelijk wist de bijgeleverde goodiebag haar over de streep te trekken. “We mogen ook een gratis outfit bij Hugo Boss gaan kiezen. Ik heb me laten vertellen dat mijnheer Boss de kleermaker was van hele bekende Duitse mensen uit de jaren 1940, nog veel bekender dan ik”, glimlacht De Munck. 

Lien Van de Kelder reageerde ook opgetogen over de cinematickets van Er ist wieder da.

Ook zanger Gene Thomas vindt de samenwerking een uitstekende deal, al had hij nog nooit van Mein Kampf gehoord. “Ik ken die Adolf Hitler eerlijk gezegd niet en ik heb nog nooit iets van hem gelezen, maar goed, het is gratis, dus ik neem het zeker mee.” An Van Elsen kan dan weer niet wachten om het boek te lezen, omdat reisliteratuur haar lievelingsgenre is en ze als kind zo genoot van het scoutskamp.

Eveline Hoste hoopt dat de schrijver een trending topic wordt op sociale media. “Ik zal alvast #AdolfHitler lanceren voor mijn social media community, dat verdient die man wel na het schrijven van zo een turf! Via deze weg wil ik hem alvast feliciteren met de publicatie”, aldus Hoste, die betreurt dat de auteur niet aanwezig kon zijn op zijn eigen boekvoorstelling.  

#AdolfHitler

Ook Griet Vanhees moest niet lang nadenken over deze promotiedeal: “De return on attention zal zowel mij, de influencer, als de uitgever geen windeieren leggen. Bovendien kunnen ook de brands Volkswagen en Hugo Boss een graantje meepikken. Wat het exemplaar van Nederlandsche letterkunde van volksch standpunt gezien van ene Wies Moens in de goodiebag doet, begrijp ik niet goed. Ik zal het straks eens aan mijn Instagram-community voorleggen. Uiteraard gevolgd door #AdolfHitler, dat zijn we die man nu wel verschuldigd!”

De joint promotion met de BV’s stemt uitgever Hermann Heichmann tevreden: “Ik vind het waarlijk fantastisch hoe die mensen meteen overstag gaan in ruil voor wat gratis producten en een kortingske hier en daar”. Om de goodiebag te branden als ‘it-bag’, liet Heichmann er een hippe Latijnse spreuk op drukken.“Mundus vult decipi, ergo decipiatur”, leest hij af. “Geen idee wat dat betekent, maar het bekt lekker!”

– door Juanita Incognita –

6 reacties op "25 BV’s krijgen gratis exemplaar ‘Mein Kampf’"

  1. Onbegrijpelijk! En wij die dachten dat boekenverbranding in de Dark Ages thuis hoorde. Als je bijvoorbeeld de Islam niet begrijpt, begin dan misschien eens met de Koran te lezen! Waarom dan ook geen Nazi-literatuur (durven) doornemen? We doen niet anders dan onszelf in Het (Wilde) Westen wijsmaken hoe ver we geëvolueerd zijn. Geëvolueerde ontwikkelde mens, wie heeft er jou ooit verboden kritisch te zijn? “Mundus vult illegali, ergo non legitur.”

    Beantwoorden.
  2. aan mij ebben ze miljaardenondedju nooit gevraagt om bv te worden ik zou der pertang ook gien probleem mee ebben om mijn bloot gat te laaten zien om nen otto veur niet te krijgen gelek die 25 in de gazet van tstad en die 25 die nu dienen boek van itler ebben gekreegen ge moet hem daarvoor niet leezen hee alleen maar zeggen dagge dienen itler goed kent en dattem ne gemmeenskappelijken vrient is van mij en mijnen bekans naamgenoot van tskoon verdiep die ook bijtijds zijn bloot gat laat zien om een scheet te laaten in tgezicht van de sossen en de tjeeven

    Beantwoorden.
  3. Totnogtoe vermeed iedere beleidmaker iedere dreiging geassocieerd te worden met een auteur die voor sociologen is wat Darwin is voor gelovigen. Toch was het een publiek geheim dat A.H. aan de wieg stond van de wagen voor ‘het volk’, een ideaal dat nog steeds actief wordt bevorderd. Ikzelf heb nog steeds een voorkeur voor het openbaar vervoer, hoezeer dat ook ontmoedigd wordt met de open grenzen, waardoor zij die nog niet kunnen autorijden zich tot ons wenden. Leitmotiv is dat de ‘auteur’ niet alleen ‘bezitter’ is van zijn eigen auto, maar een ‘wegberijder’. In zekere zin rijdt iedere automobilist dus zijn eigen autobiografie, ieder apart maar toch allen hetzelfde.

    Beantwoorden.
    1. In mijn autobiografie staat de hele levensloop van mijn wagen beschreven, te beginnen bij het fabricageproces. Het is op zich al intriest indien je op een blauwe maandag ergens op de band in de Ford-fabrieken van Genk verwekt en gevormd werd. Maar geen mens die daar om maalt, zelfs geen ‘auto’-didact. De jaren daarop werden gekenmerkt door stilstand en in-het-rijtje-lopen en jaarlijks moest je jezelf bewijzen op een mensonwaardige keuring met schud-apparaten. Ze bekijken daar ook zonder enig schaamtegevoel je onderkant met een looplicht en doen lelijke uitspraken over je uitlaat. De laatste keer moest ik zelfs mijn brandstofklepje openen zodat ze een uitstrijkje konden nemen. Ik moest ook eens tegen de beglazing spuiten zodat het schuim er vanaf droop.
      Mijn laatste tocht staat al geprogrammeerd. Het wordt een doodlopend straatje, vrees ik…

      Beantwoorden.
      1. Ondanks mijn voorliefde voor de romantiek van het vervoer met de trein (die steeds meer voor de tweederangsburger van ver weg is) en de bus: ik begrijp dat die niet in is in een tijd waar openbare diensten volgens het bekende recept almaar worden geliberaliseerd, ondanks de recente protesten. Voorts besef ik terdege dat veel asielzoekers dan misschien wel een auto kunnen rijden, maar dat is nog iets anders dan ‘autorijden’ op het niveau van de Duitse Autobahn, en derhalve zullen ze dus rijlessen moeten nemen volgens onze normen en waarden zoals die door de tijd zijn gegroeid, en opnieuw opgaan voor een rijbewijs. Anders zullen ze altijd blijven hangen op het niveau van het Centraal Station. De autodidact is dus niet aan te bevelen.

        Beantwoorden.
  4. Ondertussen zit je (in het beste geval) met 50.000 vluchtelingen die OOK een auto willenTerwijl een rijbewijs in het beste geval $$$ kost. Geen wonder dat ze me ZO vuil bekijken.

    En DAT is wat me stoort bvb in NL coffeeshops. Via een pager moet je je beurt afwachten EN DAT STAAT HUN NIET AAN. De blikken zijn vernietigend. Ik wordt er gewoon niet goed van

    Ik verwachtte een voorzichtige geboortenbeperking om de zaak leefbaar te houden. Neen die doen het omgekeerde. Het is bijna of ze het doen om de mensen te kl…

    Als ze zo verder doen vertrek ik met mijn vrouw en met mijn kat naar Ijsland. Daar lijken Jihadi’s niet te aarden. Daar is voor die lui niks te vangen.

    Bilal bom z’n schooldirecteur is door de PS opzij gezet. Bekijk het maar. Die lui zijn soms zo onsporend.

    Beantwoorden.

Laat een reactie achter