De racistische reeks: Suske en Wiske versterken blanke stereotype dat zwarten zwart zijn

KALMTHOUT – Suske & Wiske, een van de bekendste en meest populaire stripreeksen uit België, ligt onder vuur. In het laatste album Mama Wati komt een zwarte man voor die als dusdanig is ingekleurd. Racisme, oordeelden enkele opiniemakers terecht.

Choquerend: de zwarte man is helemaal zwart. (Foto: Studio Vandersteen)

“Ik vind dit ronduit walgelijk”, fulmineert Nozizwe Dube, voorzitter van de Vlaamse Jeugdraad. “Door een zwarte man af te beelden met een zwarte huidskleur, versterken de tekenaars het stereotype dat zwarte mensen zwart zijn.”

Fout, vindt ook Dalilla Hermans, redactrice bij Charlie Magazine. “Zulke racistische prentjes herinneren ons aan ons pijnlijke koloniale verleden. Zolang zwarte mensen donker gepigmenteerd worden afgebeeld, is het niet meer dan normaal dat ze als zwarten worden behandeld. ”

Verschillende mensen hebben een klacht neergelegd bij het Interfederaal Gelijkekansencentrum Unia. Waarnemers vermoeden dat Unia de zaak ook zal onderzoeken, tot de publieke opinie zich weer tegen Unia keert.

8 reacties op "De racistische reeks: Suske en Wiske versterken blanke stereotype dat zwarten zwart zijn"

    1. If something would be interpretable as racist it’s some of the colonial undertones of the older comics (white master, black slave).
      In the depiction you see above, the storie is actually located in the african jungle were not surprisingly, people are poor, they are black and out of personal experience I can gladly say africans actually like singing. You can rigtly say these are all stereotypes, but portraying a well clothed, white businessman hunting for fish in the african jungle sounds a bit far-fetched. …Though I’d give you that the lips are a bit much.

      Beantwoorden.
  1. Oei, is me dat schrikken. Ik ben in de vijftiger jaren opgegroeid met ‘Suske en Wiske’. Het is verbazend hoe onschuldige kindjes – dat was ik toen nog – geïndoctrineerd kunnen worden door wat ze dagelijks horen en lezen , ja zelfs doelbewust ingeprent worden. Zonder er me van bewust te zijn heb ik jarenlang racistische praat moeten slikken. Zelfs Freud heeft me nooit op dat idee gebracht, maar met de reactie van Nozizwe Dube zijn mijn ogen opengegaan. Misschien zou ik nu beter meteen gaan biechten dat ik, Eerwaarde Vader, in mijn jeugd Suske en Wiske gelezen heb. Mits een beetje vagevuur en wat aflaten komt dan misschien – maar laat het nog maar een beetje duren – toch nog alles goed.

    Beantwoorden.
    1. Het is niet omdat je het niet besefte dat het er niet was. Dat is het hele punt. In de VS weten ze dat al lang, daar heb je sinds de jaren vijftig de Comics Code Authority die de kinderoogjes moesten beschermen tegen ‘onamerikaanse invloeden’ in de stripverhalen van Marvel en DC. Studio Vandersteen heeft sowieso al de schijn tegen met hun steevast moraliserende verhaaltjes, hun exclusief Vlaams conservatief katholiek perspectief en de expliciete politieke voorkeur van hun stichter, die er niet niet te beroerd voor was om ze via verhalen als ‘De charmante koffiepot’ of ‘De belhamelbende’ in te lepelen bij jonge lezertjes. En dan zwijgen we nog over De Rode Ridder. Merho heeft al die zever niet.

      Beantwoorden.
  2. Ik vind het meer choquerend dat de negerin een vissenstaart heeft. Ik zou ook zo’n lippen trekken moest ik ze plots tegenkomen. Met een hoop dooie vissen in m’n hand.

    Beantwoorden.

Laat een reactie achter